Fördömda "hund"folk

Jag är inte bara löjligt förtjust i hästar, utan tycker mycket om djur över lag. Under förutsättning att de har fyra ben, päls och inte är grisar, kor, råttor eller möss. Ungefär så i alla fall. Hundar är också en av mina stora kärlekar här i livet, och jag har sedan ganska länge tillbaka redan bestämt vad för hund jag vill ha i framtiden.

Men, precis som med allt annat finns det mycket skit i hundvärlden. Både skit vad gäller hantering (Cesar Millan är ett praktexempel) eller avel, både i form av buskavel men även överdriven rasavel. Alltså sådan avel vars avelsmål och rasstandard inte är till förmån för hundarnas hälsa. Det finns många exempel på hur en del rasers avel har gett dem allt från andningsproblem till ögonproblem till rent fysiologiska fel. Jag hoppas, precis som många andra, att man snart har en lagstiftning som gör den sortens avel illegal. För det är jävlarimig inte rätt.

Ett exempel på en ras med en hel del problem är schäfern. I schäferrasen finns det två ganska vitt skilda varianter: utställningsschäfer och bruksschäfer. Dessa är troligtvis på väg att skiljas till två olika, men det återstår att se. I alla fall snubblade jag över ett kort klipp om just schäfern:


Kommentarer
Postat av: Marlene

Helt med dig på detta. Inte helt hundra, men tror faktiskt SKK försöker motarbeta de värsta av fallen här, men jag är osäker på i hur hög grad eller om det gäller alla raser. Åtminstone ett steg i rätt riktning.



För övrigt också trött på människor som tror att en liten ras per automatik inte behöver aktiveras, stimuleras och uppfostras i samma grad som en större ras. Eller för all del människor som köper hund utan att ha en aning om såväl fysiska som psykiska rasegenskaper.

2011-12-15 @ 12:10:27
Postat av: Tania Aalto

Usch... jag blir alltid lika ledsen när jag ser sådant här. Det är ju samma på kattsidan. Hur kan man välja att avla på drag som orsakar hälsoproblem och smärtor? Djurplågeri är ett annat passande ord för det om jag får säga mitt!!!!

2011-12-15 @ 20:28:22
URL: http://www.stensholmen.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0