Det är skönt att inte vara ensam!

Ja, jag erkänner att jag ofta är en språkfascist. Alldeles för ofta kanske till och med. That's me. Men faktum är att jag tycker det är ofantligt jobbigt med inkorrekt språk, särskilt i skrift. Perfektion är få förunnat men en (hel del) är pinsamt dåliga. Turligt nog är jag inte direkt ensam om att ha problem med språkfel. Visst, felaktiga särskrivningar hatar vi väl alla, men det finns så mycket mer att avsky ;)

"Eftersom jag är både besserwisser och perfektionist tillåter jag mig att bli irriterad på saker som kan verka ovidkomliga för vissa, men som faktiskt är inkorrekta.

Dagens exempel är människor som kallar allt bling/strass för Swarovski."

Det skriver Equilina i sitt inlägg Allt som glimmar är inte Swarovski



"Det är måhända småsint, och jag är förvisso själv inte perfekt i mitt språkbruk i varken tal eller skrift (men vem har sagt att man inte får hyckla lite?). Det är inte som om jag går runt och biter mig i kinden för att inte skälla ut folk som inte gör skillnad på orden i talspråk, jag tycker dock att det är direkt slarvigt att inte göra skillnad när man skriver orden i fråga någonstans där det är meningen att många ska se dem; mataffärer är ovanligt stora syndare när det gäller detta. Det är inte riktigt lika illa som att särskriva på skyltar (vilket likadels roar och oroar mig även det), men nästan."

Saxat från inlägget Många fler felRated R



Kommentarer
Postat av: Pärlan

Sv: Har du missat?? Spring in och kika på det här underbara klippet på en gång, och hoppa direkt till 2:30. Love it! haha

2011-12-01 @ 08:31:28
URL: http://cindylouwho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0