Edward Gal i all ära men...

För mig är han definitivt inte den främste bland dressyrryttare. Okej, jag är till och med allergisk mot LDR (rollkur) som ridsätt, men Gal har en del kvalitet i sin ridning om man bortser från det. Dock är han långt ifrån kung. I min värld finns det inte många som kan mäta sig med Reiner Klimke.

Här är ett klipp när han jobbar hästen Biotop dagen före sin start i Aachen 1995.




Och ett klipp jag redan visat men som är värt att se tusen gånger, när han rider ärevarvet efter OS 1984:



Reiner Klimke var en fantastisk sportsman sosm tyvärr lämnade livet alldeles för tidigt till följd av en hjärtattack.

Här är ett urval från hans meritlista (endast individuella medaljer) :

OSguld 1964 Tokyo
OSbrons 1968 Mexico City
OSbrons 1976 Montréal
OSguld 1984 Los Angeles

VMguld 1974 Köpenhamn
VMguld 1982 Lausanne

EMguld 1967 Aachen
EMguld 1973 Aachen
EMguld 1985 Köpenhamn

Utöver hans individuella medaljer har han också en hel hög lagmedaljer i dressyr, men även ett lagguld i fälttävlan från Harewood 1959.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0