Skärpning för fan!

Idag blev jag lite trött på svenska folket. Ja, svenska folket, ni vet den där tysta majoriteten. Skillnaden idag var dock att det inte var tyst, vilket det sällan är när man åker tåg och det bli någon slags trassel. Idag var det egentligen inte ens trassel. Men i alla fall, så fort det händer något med tågen som leder till förseningar eller annat som kan vara mer eller mindre besvärligt hör man alltid "jävla SJ" från en eller ett par resenärer. Detta oavsett om SJ faktiskt är inblandade eller inte. Jag reser mycket med västtågen och således har SJ fått skit när det i själva verket är västtågen som har haft strul.

Det som var så fruktansvärt besvärligt för en man idag var att lyfta på rumpan och gå från ett tåg till ett annat i Falköping när han trodde att han satt på ett direkttåg till Göteborg. Det trodde vi i och för sig allihop, men det visade sig att det varit strul med ett annat tåg och för att få ordning på logistiken så skulle vårt tåg behöva byta destination. Så vår insats bestod i att gå från ett tåg till ett annat (som stod vid perrongen och väntade). Mannen svor en ganska otrevlig ramsa som bland annat innehöll orden "jävla klåpare". På vilket sätt menar han att det är tågpersonalens fel att ett annat tåg har krånglat?

Nä, skäms på er svenska folket för allt klagande på den stackars tågpersonalen som förmodligen gör så gott de kan när fordonen krånglar.

Kommentarer
Postat av: Sumana

Det är ju tyvärr så, att det är lättast att skylla på SJ, när det är dem som syns mest i media och har ett sådant rykte om att strula hela tiden. När det antagligen är strul för andra som du säger. SJ har väl blivit synonymt med tågresande, trots att man kanske åker med något annat. Men du har rätt, det är inte särskilt smart att säga "Jävla SJ!" om man åker tex. Östgötatrafiken.



Jag beklagade mig just angående denna resan som jag tycker är lite väl lång och "onödig". (Då den resan dagtid skulle ta ca 4.45 med inklusive ca. 75-90 minuters byte.)



22:27 Jönköping C - 23:00 Nässjö C

Östgötatrafiken, Länstrafik, tåg 18793

2 kl Platsreservation är inte möjlig för denna sträcka



Byte 1:

01:35 Nässjö C - 06:30 Stockholm C

SJ, Nattåget, tåg 2

Sittvagn Platsreservation ingår

Ligg/Sovplats Du väljer typ av kupé i nästa steg



Byte 2:

08:25 Stockholm C - 11:16 Karlstad C

SJ, InterCity, tåg 51

2 kl Platsreservation ingår



(Men jag nämnde inget om SJ utan sa att det var lite väl många timmars resande och byten att åka just denna tågresan..)



Btw, såg detta på Facebook förut "Nybörjar kurs och Avancerad nybörjar kurs". (Visst jag är inte 100% i stavning, men jag kollar oftast upp det innan jag publicerar om jag är osäker.



Oj, lång kommentar.

2012-02-24 @ 23:38:53
URL: http://sumana.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0