Linda, linda, linda

Det här med lindade ben är titt som tätt ett hett diskussionsämne i hästvärlden. Nu senast har det handlat mycket om det relativt nya modet att linda högt upp mot knät. Ingen fara säger en del, stor fara för ärtbenet säger andra. Jag känner väl personligen att en synvilla som ger hästen lite längre ben inte är värt risken att förstöra ärtbenet så jag fortsätter glatt linda som jag alltid har gjort.

Dock finns det så sjukt många problem med att lindor blivit allt vanligare i hästvärlden. Många lindar endast i estetiskt syfte, vilket jag inte har några invändningar emot under förutsättning att man lindar rätt. Det är alldeles för ofta man ser och hör idéer kring lindor som inte riktigt stämmer överens med sanningen. Givetvis har jag några exempel!

- Man behöver inte ha padd under fleecelindor.
Jo det behöver man, för det är padden som är det tryckfördelande elementet i paketet.

- Man behöver i alla fall inte ha padd under kombilindor.
Jo, jo, jo! Kombilindor är ett djävulens påfund med den marknadsföringen, det handlar återigen om tryckfördelning och blir än vikigare när halva lindan är elastisk.

- När man lindar stödjer man hästens ben.
Nej, för att komma åt att stödja senan i hästens ben måste man linda så hårt att det gör skillnad när flera hundra kg häst belastar benet i rörelse = blodförsörjningen är strypt för länge sedan.

- Med fleecelindor kan man inte skada hästens ben.
Det kan man absolut om man lindar felaktigt, även om det är lättare att göra skada med en felaktigt sittane elastisk linda.

Ja, det finns mycket fler missuppfattningar, men de här stöter man på allt som oftast. Sen är det som sagt alltid ett hett diskussionsämne det där med att linda, och många vill gärna blanda in "eliten". Bland annat vet jag att i Patrik Kittels stall lindas alla hästarna högt upp på knät, medan man hos Nyreröd Dressage uppenbarligen inte är så noga med att lindorna ens hamnar åt rätt håll...


Ja, lindorna på vänstersidan är åt fel håll.


Vad vill jag säga? Är man osäker på hur man lindar korrekt så lindar man inte utan att få hjälp av någon som vet hur man gör och kan hjälpa till att visa och se så att det blir rätt. Då lär man sig. Att chansa och köra på ändå riskerar att skada benen, vilket faktiskt kan bli ganska allvarligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
   
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!

                          RSS 2.0